You have just crossed over...
into the Twilight Zone



Mitt 4:e flipperspel, ingår inte längre i min samling.
10 April 2000 - Januari 2004


Ännu ett spel som uppfyller alla mina krav på ett bra flipper-spel!
Detta spel har en otroligt komplex uppbyggnad, både vad det gäller spelregler och variationen på spelplanen.
Twilight Zone har ett mycket komplicerat spelsystem, där man ibland har så många olika saker tända samtidigt, att man får beslutsångest.
Man kan tända flera "modes" (dörrpaneler) samtidigt, och på så vis få poäng från många olika ställen.
Detta är ett snabbt spel, trots sin bredd (Widebody).
Det är ändå "lättspelat" och kontrollerat, tack vare att kulan ofta bromsas upp av något "mode" hål.
Indiana Jones är jämförelsevis ett spel med mer "flyt" där bollen ofta åker runt i långa svepande banor, och där man startar ett "mode" i taget, och så slutför man den uppgiften innan man kan gå vidare till nästa.
I Twilight kör man på mycket samtidigt, och det innebär med fördel planering.
Twilight Zone är uppbyggt kring den serie med filmer som kom i slutet på 60-talet.
Jag har några filmer på DVD, och varje händelse i spelet är knutet till någon filmepisod.
Även grafiken på spelet är inspirerat och taget ifrån filmerna.
Huvudpersonen Rod Serling presenterar många av händelserna i spelet, samtidigt som man får se snygga animeringar i dot Matrix -skärmen.
WMS utvecklade en ny ljudteknik (DCS) som var tänkt att ha premiär på detta spel, men det blev spelet efter som fick premiären: Indiana Jones.
Men wow..detta spel har verkligen kapacitet att leverera massor med ljud och musik.
Det fullkommligt exploderar av alla händelser som aktiveras i spelet, samtidigt som det visas "kraftfulla" animeringar på Dot Matrix-skärmen!
Spelet är fyllt med snygga målningar, precis som det brukar vara när John Youssi målar.
Dessutom så har designern Pat Lawlor fyllt spelet med många otroliga prylar, som du kan läsa om längre ner på sidan.
Twilight Zone är ett widebody-game (Bally/Williams kallar det superpin) dvs: det är bredare än ett vanligt flipperspel: 63cm.
Under perioden 93-95 kom det 7 Widebody-spel, dessa rymmer mycket mer, och man får så härligt öppna ytor att spela på...
Många anser att dom känns lite tröga och stumma, vilket jag till viss del kan hålla med om.
Twilight gör inte det!



Spelets huvud-mål är att tända all dörrpaneler som du kan se över flipprarna.
När du har tänt alla 15 dörrpanelerna, så startar LITZ (Lost In The Zone).
Vad som händer då tänker jag inte berätta här, utan det får du se om du lyckas själv någon gång..?..
Rakt upp till vänster om klockan så har du en ramp som leder runt till den övre vänstra flippern, eller till det övre vänstra spel-fältet om "battle the power" är tänt.
Till vänster om denna ramp så har du en ramp som leder bollen ner till den vänstra flippern, eller via en "vägväljare" ner till den manuella eller automatiska "plungern" (uppskjutaren) för skill-shot eller multiball.
Till vänster om denna ramp så har du en "loop" som leder kulan runt och ner till den övre högra flippern. I denna loop så sitter det infällda magneter som ibland aktiveras för att hjälpa dig att bromsa upp bollen när den kommer i hög fart (spiral helper).
Dessa magneter är stora som en femtio-öring och tvärnitar en boll gjord av stål, men om den är gjord av keramik?? (mer om det längre ner på sidan).
Längst upp till vänster så finns det en fungerande tuggummi-automat, som du ska fylla på med kulor genom att skjuta kulan upp i den högra "loopen" (börjar vid den övre högra flippern).
Framför klockan så har du "the slot-machine" (ett svårträffat hål).
Till vänster ser du den klassiska 3-bumper placeringen, och över dom så finns det magnetiska spelbordet "the powerfield".




I det här området så händer det mycket.
Rampen till vänster leder kulan över spelbordet, ner till den vänstra flippern och tänder samtidigt "Player Piano" och "gum".
Denna ramp ger dig en "Robot" för varje träff, tänder "the slotmachine" och beroende på vad som är tänt så startar du även: "multiball", ökar bonusen, eller startar "skill-shot" som leder kulan ner till "plungern".
Mellan ramperna har du en "Clock target" som är en ofta använd tavla för att samla poäng i många olika "modes".
Den högra rampen tänder "ball" och "the piano" samt leder kulan vidare till den övre vänstra flippern, om "battle the power" är tänt så leds kulan vidare till det övre spelbordet: "battlefield". Till höger om ramperna så finns en uppsamlingsplats för multiball och här tar du även extrabollen när den är tänd.
Ytterligare en häftig pryl är klockan till höger! (alla spel borde ha en klocka). Denna klocka håller reda på tiden som du har kvar i många "modes", den snurrar både framåt och bakåt beroende på vilket "mode" som är aktivt. Dessutom så visar den tiden...alltså den riktiga tiden... om du har tid att vakna upp ur ditt spelande.
Rakt under klockan ligger "player piano" som när den är tänd ger dig nästa tända "dörrpanel".
Detta svårträffade hål kan även ge dig en jackpot när du har startat någon av alla "multiball".



Ännu ett svårträffat hål, "The slot-machine".
Om du sätter kulan här och hålet är tänt så får du en slumpmässigt vald "dörrpanel".
Detta hål tjänstgör även som boll-utkast i hög hastighet, men lugn.. om utkastet håller rätt vinkel så ska bollen hamna på högra flippern för en lätt "dämpning", eller stutsa från den högra flippern över till den vänstra flippern.
Höger om "the slot machine" så har du ingången till den högra "loopen" eller om du tänt "gum"+"ball" så hamnar bollen i tuggummi-automaten.
Den övre högra flippern låter dig skjuta bollen tvärs över planen in i "camera" eller "hitchhiker". Du kan även försöka skjuta högre upp för att få en stuts in i pianot.
En magnet uppe i den högra "loopen" aktiveras om du har "camera" eller "Town square madness" tänt, detta gör att kulan stannar halvvägs upp i "loopen" och snällt kommer tillbaka till flippern för ett skott.


 

 



Här har vi den underbaraste pryl som någonsin skådats i ett flipperspel, en tuggummi-automat!
Vad tänkte dom på när dom gjorde denna tingest? Förutom sin "coolhet" så har den ett syfte: den samlar in kulor efterhand som du matar in dom.
Automaten håller tre kulor (fyra om man lägger i en extra boll i spelet dvs tot: 7st), och en av dom är en keramik-kula...
När du skjuter in en boll så snurrar automatens lilla ratt och den nedersta kulan kommer ut, så länge som det är en vanlig stålkula så fortlöper spelet som vanligt, men när den unika vita keramik-kulan kommer ut så känner spelet av den och en röst skriker: "give it back" " it´s not yours" "to hot to handle"...
Du kan nu spela vidare med denna kula och dess märkliga egenskaper, den stutsar och far som en studs-boll!
Du ska nu försöka skjuta tillbaka den i tuggummi-automaten för att starta en 3-bollars "power-multiball".
Jag brukar spela med den så länge jag bara "vågar" innan jag returnerar den (den har egenskaper som ger mer poäng än stålkulorna... inga magneter kan stoppa den!).
Rakt över den vänstra flippern så har du ingången till den vänstra "loopen".
I början på denna "loop" sitter en magnet som vid rätt tillfälle aktiveras och stannar bollen så att den lugnt returneras för ett skott in i "the player piano".
Du kan se att det står "powerball" upp i den "loopen", den tänds för 10.000.000 poäng vid "powerball" (keramik-kulan). Om du förlorar keramik-kulan så känner spelet av kulan nästa gång som den kommer ut på spelbordet och börjar genast skrika "give it back......."

 



En träff upp i den högra rampen när "battle the power" är tänt sänder bollen till detta spelfält: "The powerfield".
Under spelbordet så sitter det magneter som aktiveras när du använder flipperknapparna. Tänk dig osynliga flipprar...så har du ungefär samma vinklar.
Om du flipprar när kulan är mitt i den svarta cirkeln så sänder du bollen rakt fram, är den på sidan så åker kulan i den riktningen.
Om du "flipprar" med båda knapparna samtidigt så irrar kulan okontrollerat runt i den nedre delen av spelbordet. I dom nedre delarn så har du 4 väggar som adderar din "Power-poäng" för varje träff.
Om du "drainar" ner i spelbordets främre hål, så får du den insamlade "Power-poängen" och hamnar i bumprarna för fortsatt spel.
Om du däremot lyckas med att skjuta kulan upp i det övre hålet, så får du dubbel "power-poäng" och en slumpmässig "dörr-panel".
Efter att du har skickat "the powerball" (keramik-kulan) upp i tuggummi-automaten så så startar du "powerball-mania", en 3-bollars multiball där det gäller att få upp kulan..kulorna på spelbordet för stora jackpot-poäng.
När jag i början hamnade här så tyckte jag att det var ett enda slumpmässigt flipprande, men nu tycker jag att det är ett av dom roligaste utmaningarna i spelet.
Om man bara tar det lugnt med flipprarna och inväntar det rätta tillfället, så är det inte så svårt.
Du har 10 sekunder på dig att träffa "defeat the power"-hålet i toppen, om du har lite is i magen så kan du "irra" runt med bollen först, för att skaffa dig lite poäng innan du sätter kulan i hålet.
Allt som har med detta spelbord att göra visas med effektfulla animeringar på Dot Matrix-skärmen, och en massa ljud-effekter.



Spelets mål är att tända alla 15 dörrpanelerna och när du gjort det så startar "LITZ".
Varje bumperträff växlar tänd dörrpanel.
På denna "dörr" finns även lampor som visar antalet bollar som är låsta för multiball.
Om du tänt "gum" eller "ball" så visas det här.
En snabb-genomgång av dom olika dörr-panelerna klockvis från övre vänstra panelen:
Många "modes" räknas ner av klockan (ca: 20 sek), jag markerar det med ett "-kl-" i början.
"Town square madness": "-kl-" Allt värt 350K, poängen ökas för varje bumperträff.
"Light extraball": tänder extrabollen till vänster om klockan.
"Superslot": "-kl-" Slumpmässiga poäng mellan 10-20 M för varje träff i slot-hålet.
"Clock million": "-kl-" Klockan startar och ger så många M som klockan visar vid en träff på "clock target".
"The spiral": "-kl-" Varje träff upp i "looparna" ökar poängen, magneterna aktiveras och det krävs 3 träffar för att ta sig igenom.
"Battle the power": Tänder högra rampen för spel på "The power field"
"10 million": Ynka tio millioner direkt.
"Greed": "-kl-" Tänder alla 7 "greed-targets" för 5M (små gula tavlor som finns lite överallt).
"The camera": Tänder camera-hålet under "The powerfield"
"Hitch hiker": Ger dig 2M för varje "hitch hiker" som du samlat på dig.
"Clock chaos": "-kl-" En mycket annorlunda runda där du ska träffa "clock target", för varje träff så vänder klockan håll. Här kan du hålla på hur länge som helst, men redan efter 3 träffar så ökar klockans hastighet markant. lyckas man med 7-10 så får man vara nöjd. Poäng får du beroende på vad tiden visar.
"Super skill shot": "-kl-" Tänder den vänstra rampen så att bollen vid en träff hamnar vid "plungern" för ett "skilshot". Med skicklighet kan du tända: "powerfield", "Lite outlanes" eller "light extraball".
"Fast lock": Lock-hålet till vänster om klockan tänds. En radio visas i Dot Matrixen, den spelar en "snutt" ifrån Pat Lawlors tidigare flipperspel, ca:5 sek från varje spel. Ju snabbare du kommer ner i hålet desto mer poäng får du, dessutom så startar du en 3-bollars multiball till musiken av det vid tillfället aktuella spelet... jeee va coolt!
"Gumball": Tänder omedelbart "gumball" för ett skott.

" ? ": LITZ
Jag hoppas att du nu har fått lite insyn i Twilight´s värld.
Allt detta är ändå bara lite skrap på ytan...


JAG VAR UNDRANDE ÖVER ALLT BERÖM SOM DETTA SPEL FÅTT PÅ NÄTET...
MEN NU HÅLLER JAG MED:

DETTA ÄR ETT HÖJDARSPEL!