"No one can resist the power of...
The Shadow"


Mitt 6:e flipperspel, och mitt favoritspel.
13 September 2001 - December 2003
Återköpt pga extrem avsaknad: Augusti 2004


Ännu ett spel fyllt med stor variation och komplexa spelregler.
Mitt 6:e spel, och det uppfyller förväntningarna med råge!

När jag bestämt mig för ett återigen sista spel, (jag får lägga av med dom funderingarna... en gång pinhead-alltid pinhead!) så var jag helt inne på ett Medieval Madness eller eventuellt Attack From Mars, men det blev inte så då dom helt enkelt kostar för mycket.
Vad ska jag då välja?
Jag började sondera flipperterrängen igen och kom fram till detta spel.
The Shadow har en spelplan fylld med prylar och många vägar att välja när man väl fått kulan på flippern.
Tack vare dom två väljarna på vänster och höger ramp, så kan man välja om kulan ska returneras till vänster eller höger inlane.
Längst upp till vänster så finns ett spelbord som påminner om TZ´s "powerfield".
Spelets tema är från filmen The Shadow som kom 94 och spelet följer handlingen extremt bra.
Filmen bör deffinitivt ses för maximal behållning av spelet, det känns som man är delaktig i varje handling och varje "mode" känns viktig att slutföra innan tiden tar slut.
Ljud och animationer är i samma världs-klass som STTNG och MM.
Spelplanens design är givetvis fantastisk, då den är designad av Brian Eddy (AFM, MM, ...).
Läs vidare...detta är ett höjdarspel, och det har ett underbart bra/svårt wizardmode!



 





Spelplanen är väldigt färgglad med många lampor och sk: "arrow-shot´s".
Spelet går ut på att man ska tända dom 4 röda lamporna i scarfsen på The Shadow i mitten.
När detta är klart så startar man Final Battle genom att sätta kulan i scene-hålet till höger om övre rampen.
Varje lampa i scarfsen tänds när man:

  • Klarat dom 6 olika "scenes" som visas över flipprarna.
    Scenes växlar med varje rampträff och startar genom en träff i någon av dom två "start scene" hålen, som finns till höger om övre ramp eller rakt över spelfältet med den övre högra flippern.

  • Startat Kahn Multiball.
    Rulla över K-A-H-N flipper-lanes, för att tända Kahn multiball i det vänstra "scene-hålet" (släckt/tänd lane kan alterneras med flipprarna).

  • Startat Shadow Multiball.
    Detta sätt att "locka" kulorna sker på det mest underbara och annorlunda vis jag sett! Förklaring följer längre ner på sidan.

  • Besegrat Kahn på "battlefield" (övre spelbordet).
    Genom att träffa den gula "droptarget" till höger om, under battlefield så öppnas entren, en träff till och du hamnar på det övre spelbordet. Det är lätt att komma upp på bordet, men desto svårare att besegra Kahn. Förklaring följer längre ner på sidan.

    Spelet har standardbredd och det "saknar" bumprar och rännor under spelplanen, vilket innebär att det är ett snabbt spel med ett kollosalt flyt!
    Du kan få "3-way combo" till 7-way combo"
    ...snacka om att det känns bra, när dom samtidigt kommenterar på bred amerikansk dialekt:
    "woow, foour weey cåmboo"..."wow, fåijv weey cåmboo"...osv...


    Bilderna nedan visas medurs, med start från vänster flipperknapp.


    Här gäller det att vara fingerfärdig...på båda sidor, och tveka inte!
    En röd flipperknapp placerad på vanligt vis, och en blå extra knapp som styr väljaren (Phurba) på toppen av varje ramp.



    Dom 4 gula tavlorna är M-O-N-G i "mongol", och när du tänt alla dessa så startar "mongol hurry up" och den tar du genom att gå runt i den vänstra eller högra "loopen", en timer räknar ner från 30 till 10 millioner och vid start hörs en tydlig "Gong".
    Personligen så brukar jag inte anstränga mig för att starta "mongol-hurry-up", men när jag hör att den sätter igång så släpper jag allt annat och försöker ta den så snabbt som möjligt.
    Med den blå knappen väljer du vilken väg kulan ska gå i rampen, varje tryck alternerar väg-väljaren.
    Varje väg i rampen har en ring (samma som Shadows anhängare i filmen) som tänds när du passerar, och när alla 4 ringar är tända så startar "vengeance-mode".
    Vengeance mode kan ge stora poäng, och du klarar det genom att återigen passera alla ringarna, och om du lyckas innom 30 sek (justerbart) så startar det om igen.
    För båda ramper gäller att: vänster väg=kulan till vänster flipper, höger väg=kulan till höger flipper.
    Detta sätt att välja bollens returväg är väldigt användbart när man planerar sitt spel.
    Det gula som syns överst till höger i bild, är target till "Battlefield".
    Av dom små figurerna att döma så: "Mongolerna är oroliga"! (citat: R.Cool).


    Första gången du ska besegra Khan, så räcker det med en träff på den gula drop-tavlan för att öppna ingången, därefter krävs det två, tre, osv.
    När du kommer upp på spelfältet så strävar kulan ner mot din "paddel" som du styr med flipprarna: höger-vänster.
    Paddeln har en spole som vid träff ger kulan en rejäl fart uppåt.
    Det gäller att träffa ett visst antal av dom 11 gula tavlorna innan dom bakre tavlorna faller ner och ger dig möjlighet att gå igenom.
    Faller ner?...ja dom 4 bakre gula fungerar som standup-targets tills dess att du uppnått rätt antal träffar, därefter fungerar dom som droptargets!
    Här kan du även försöka styra kulan så att du träffar alla lampor för mer poäng.
    I första omgången gäller det att få 30 träffar, och därefter faller väggen så att kulan går igenom och du har besegrat Kahn till ett maffigt ljud och snygg animation.
    Kulan rullar via en bakre ramp ner till den övre högra flippern och du har fått din näst svåraste röda lampa i scarfsen tänd.
    Dessutom så tänds extrabollen i scenehålet varje gång man tar sig igenom, fast nästa gång ökar träffarna på med 20 extra.
    Till höger kan du även se den tegelfärgade väggen till "lockhålet" som är det coolaste? läs vidare....



    Två skott som endast kan göras med den övre flippern.
    Till vänster i bild så finns ett hål där man startar en "scene", tar superjackpot eller startar Kahn multiball om den är tänd.
    Det oranga fältet som ligger över det gula leder kulan runt i en loop till den övre flippern igen.
    I denna loop tar man jackpot i olika multiball´s, det är ett "arrow-shot" och dessutom så tänds lampan "shadow-loop" under några sekunder så att man kan upprepa flera loopar i rad, och vid ett visst antal (factory=3) så tänds extraboll ( mitt rekord är 7st ).
    Rakt upp i det blå fältet så syns den gula tavlan till "battlefield" och till höger om den så finns en "standup" som ger en bokstav i "m-o-n-g-o-l".
    Tre gröna rektangulära lampor indikerar antal bollar i "lock".
    Genom att rulla över K-A-H-N vid in/out lanes så tänder du "Kahn multiball" i vänster "scene-hole" , tänd/släckt lampa alterneras med hjälp av flipprarna.



    Jag ska försöka hejda mig här...
    Detta måste vara det absolut coolaste/häftigaste och mest originella sätt att "locka" en boll på!
    När du startar spelet så finns det en ca: 7cm hög tegelfärgad vägg här.
    En träff på denna ger ett tydligt "kloing" ljud, och vid nästa träff så sugs bollen fast i spelplanen och väggen faller snabbt ner.
    Bollen vibrerar en liten stund (1 sek) innan den "släpps" och rullar ner någon cm för att sedan snabbt slungas framåt och in i utrymmet bakom - Swich...Härliga magneter!
    Väggen åker upp igen och en ny kula serveras till plungern.
    Träffa väggen igen och lås den andra kulan på samma vis.
    När du "lockar" den tredje kulan så startar "Shadow multiball".
    En tre-bollars multiball som går ut på att träffa inner-loopen 5 gånger med den övre högra flippern, och därefter ta "superjackpot" i sidohålet.
    Väggen är hela tiden nere så att du kan skjuta in kulorna här för ett snyggt och kontrollerat utkast till den övre högra flippern.
    Om du träffar något av scene-hålen så blir kulan tillfälligt låst där (ca:10 sek), beroende på om du låst en eller två kulor så får du dubbel/trippel jackpot när du går runt i loopen.
    Om/när du tagit super-jackpot så startar rundan om igen och den håller på tills du har en kula kvar.
    Givetvis så startar multiball med häftigt ljud och avancerad Dot Matrix-animering!



    Återigen så kan du se den tegelfärgade "lock-väggen" till vänster.
    Metallrampen är brant och ganska lätt att träffa.
    "Metallramp" låter trist och ser trist ut, men den är stum och ger hastighet och därigenom ett otroligt flyt till spelet.
    Till höger om rampen så finns det en lane upp till "start-scene" hålet.
    Här startar du alla scenes, tar extrabollen, jackpot, "arrowshot" och final battle.
    Högra loopen leder kulan ner till vänster flipper så att du kan få upprepade loopträffar, detta påminner om Indiana Jones.
    Looparna sparas över varje boll och ju fler desto mer poäng, vid uppnådda 20 så startar "superloops" vilken ger 20 millioner per loop...varför sakna superjet´s när det finns superloops?...
    Som du nu förstår, så är taktiken mer än bara en jakt på spelets olika "scenes", så därför kan man göra en jämförelse med bla: STTNG som har liknande "frihet".
    Jag kan ibland komma på mig själv med massor av poäng och fullt upp, utan att ha startat en enda "scene".




    Spelet har 4 olika multiball´s som jag mer detaljerat beskriver här.


    Kahn Multiball.

    Vid start så laddas nu två extra kulor och det gäller att träffa alla "arrow-shot´s".
    När dessa "arrow-shots" är tagna så öppnas battlefield.
    Skjut upp en kula och försök träffa rätt tavla i bakgrunden, vilket inte är så lätt efterssom tänd tavla vandrar från vänster till höger med ca 1/2 sekunds intervall, och samtidigt ska du hålla koll på kulorna på spelplanen...!
    Det räcker med att starta Kahn multiball för att få en lampa i scarfsen tänd, men det ger feta poäng om du dessutom lyckas på spelbordet.
    Träffar du något "scenehål" så hålls bollen kvar och du har ca 15 sec på dig att ta dubbel jackpot med en anna kula...eller tom trippel jackpot!

    Shadow Multiball.

    Genom att träffa "väggen" en gång så tänds lock, vid nästa träff sugs bollen fast i spelbordet, väggen faller ner och efter några sek så slungas kulan in och en ny kula serveras till spel.
    När du låst din tredje kula så startar Shadow multiball, och kulorna skickas ut i den högra loopen en i taget med ca 3 sekunders mellanrum.
    Jackpot är endast tänt i Shadowloop så det gäller att vara beredd med den övre högra flippern.
    Efter 5 jackpot´s så tänds superjackpot i Kahn multiball hålet tvärs över spelplanen.
    Om du lyckas ta den, så startar allt om igen.
    Träffar du något "scenehål" så hålls bollen kvar och du har ca 15 sec på dig att ta dubbel eller trippel jackpot med en anna kula.
    Hotel Monolith.

    En tvåbollars multiball som startar vid en träff i "scenehålet".
    Se längre ner på sidan.
    Final Battle.

    När du tänt alla lampor i scarfsen så startas Final Battle med en träff i något av "scene-hålen".
    Eftersom detta är ett så coolt och annorlunda final-mode så vill jag inte förstöra det för dig.
    Spela och försök komma dit själv.
    Men om du nödvändigtvis måste veta, så får du skicka ett mail till mig och fråga.


    Här följer en genomgång av samtliga 6 "scenes".
    Dom startas genom en träff i något av dom två "start scene-hålen".
    Många "Scenes" avslutas med en träff upp i högra "start scene-hålet".
    Spelplanen har 8 st "pilformade" lampor som jag nedan kallar "A" (som arrow).
    När du startar en "scene" så visas en mängd olika animationer och ljudklipp från filmen.
    Ett makalöst detaljarbete som jag inte sett eller hört dess like till i något annat spel!



    Escape Under Water Doom.

    Hurry-up som startar vid 30M. En "A" tänds och de måste tas innan nästa tänds. Turordningen är: V och H ramp-V loop-Shadow loop-L ramp+ 30M för topphålet.




    Discover Hotel Monolith.

    En av mina favoriter...En två bollars multiball där "väggen" öppnas efter tre träffar. Skjut in en kula för att tända alla "A´s". Varje "A" är nu värd 1M mer än den tidigare och det startar på 10M.
    Det hela pågår så länge du har mer än en kula i spel.



    Punish The Guilty.

    Det lättaste att klara...V, H och shadow loop är tända för 10M st och du har 30 sek på dig. Därefter sätter du kulan i topphålet för 30M och en snygg animering.




    Duel Of Wills.

    Spelets enda "video-mode", och det är ruggigt svårt att klara hela vägen!...men att ta en EB är ganska lätt.
    Med flipprarna ska du flytta dig i sidled undan fallande knivar
    Här kan du använda "plungerpistolen" för att tillfälligt stoppa dom fallande knivarna, därefter faller dom i dubbel hastighet.




    The Beryllium Shere.

    Du ska dessarmera en bomb.
    Alla "A" är tända och varje träff kapar en vajer och den "A" släcks. När sex vajrar är kapade så ska du träffa topphålet för 30M.
    Allt innom 30 sekunder!



    Farley Claymore.

    Favoriten!...Har du sett filmen så vet du att han förtjänar stryk...(trots att jag HATAR våld).
    Rundan varar i 30 sekunder, och han hånar dig med kommentarer hela tiden.



    Samtliga "A" förutom "väggen" och looparna är tända.
    En hit-o-meter indikerar hur mycket stryk han behöver innan han är besegrad.
    Spelbordet är öppet och där blir det mycket spö.



    Varje "A"-träff sänker "hit-o-metern" ett steg, och ett underbart "ouuch" ljud hörs samtidigt som ett knytnävs-slag kommer in från vänster och träffar Farley i ansiktet.



    Som en sammanfattning kan jag bara säga:
    Ett avancerat och snabbt "proffs-spel" för dig som är duktig!
    Rankat som "The ultimate pinball" av Phil Palmer på Pinballheaven.
    Och det säger en hel del!