"...The Winning Combination"



Mitt 8:e flipperspel, ingår inte längre i min samling.
20 Juli 2002 - Januari 2003


SafeCracker är tillverkat av Pat Lawlor..dvs: mannen bakom Twilight Zone, Addam Family, Funhouse och många andra klassiker.
Spelet är från 1996 och det enda i sitt slag, då det betalar ut pengar..i form av ett mynt som kallas "Tokens".
Detta var tänkt att man skulle kunna byta in mot ex: en öl eller liknande beroende på var spelet står.
Efterssom det då klassades som spelautomat i stället för förströelsespel, så blev det inte aktuellt att ta in det till Sverige.
Det finns idag endast 3 (kända) ex av detta spel i Sverige och tot 1000 ex tillverkade.
Så detta är förutom ett kul spel, även ett samlarspel.
Mitt emellan högtalarna finns ett hål som vid vinst spottar ut ett mynt på högkant.
Detta mynt rullar då ner över glaset till dig som en vinst!
Det känns alltid lika kul när man lyckas med det.
Efterssom spelet är något smalare än standard så förstärks bredden av "vingarna" som sitter på bakboxen.
På toppen sitter en "saftblandare" som sätter igång när du tagit dig in i banken, eller när polisen är efter dig.
Detta är en cool effekt som lyser upp hela rummet med sitt fladdrande röda sken, samtidigt som det förstärks av diverse ljudeffekter.
DCS-tekniken är sedan 93 standard, och bidrar med mycket bra ljud.
Spelet går ut på att man ska ta sig in i en bank, och väl där inne så får man spela på "spelbordet" i backboxen.
Med hjälp av flipprarna gäller det att stanna backboxens hjul i rätt tid, för att med så få steg som möjligt komma in i mitten, dvs:valvet.
En unik och nog så viktig och annorlunda egenskap är att spelet är tidsstyrt, mer om det längre ner.
Spelets mindre storlek håller ungefär förhållandet Standard mot widebody fast åt andra hållet.
Spelet har även något mindre flipprar, ungefär ett mellanting av standard och Twilight Zone´s / Addams Family´s miniflipprar.
Detta ger ett snabbt och allert spel, helt i en egen division!

 

 

 




När speleomgången startar, så lyser ett antal droptargets som det gäller att få ner.
Dessa sitter intill bumprarna i set om tre och är färgade gula, röda och vita.
Framrör dessa lyser en lampa för respektiver tavla.
När dessa är träffade så tänds "lock" i spelets enda ramp, och ett skott upp här sänder kulan runt och över spelfältet och via en "kicker" upp i högra toppen på spelfältet och låses fast.
En ny kula serveras till plungern för uppskjut, Samtidigt tänds en eller flera av dom 3 ingångarna till banken:
Main: Hålet mitt i spelplanen som indikeras av en liten bank i plast (likt stolen i TAF).
Roof: Hålet i "mittenlane" över bumprarna, som sänder bollen upp i en ramp och ner under spelbordet.
Cellar:Ett hål som blockeras av en "släde" som kräver ett antal träffar eller en rejäl solid träff innan den släpper ner kulan i hålet bakom.
När du träffat något hål så slocknar spelet och "brädspelet" i topp-boxen tänds.
Saftblandaren går igång och en siren sätter igång...alltid lika kul!
Beroende på var du gick ner med kulan, så får du starta från den punkten på "spelbrädet"...detta är upplagt för strategi om man vill.
Mer detaljer om "spelbordet" följer längre ner.

 

 

 





Detta set med tre droptargets har olika betydelser beroende på vad som är startat eller inte...??
Om du har träffat lock och du bara har en bank-ingång tänd så tänder du ytterligare en med hjälp av att träffa dessa tre tavlor.
Bakom dessa tavlor så kan bollen hamna i ett fack som med hjälp av en "kicker" skickar bollen upp till bumprarna, och samtidigt ger dig en "droptarget-lampa" tänd som bonus.
Ovan detta så sitter en "spinningdisc" som ökar på din tid, här kan man få till en rejäl träff så minuterna rasslar på.
Denna spinnerdisk tänder också "mainhålet" för en slumpmässig "award" som kan vara:
Disable computer =Tiden stannar ett tag..
Light lock =Lock 1 eller 2, annars kommer du direkt in i banken.
Lite depossite window =Någon gåva som kan vara pengar, mer tid...
Call guard =En vakt ger dig pengar eller släpper in dig till spelbordet omedelbart.
Ovanför discen sitter två standuptarget´s som indikerar "A" och "L" i: A-L-A-R-M.
Tänd samtliga bokstäver så slår du av det första av totalt fyra alarm på spelbordet.
I mellan dessa targets så sitter en "släde" som blockerar källaren.
Ett antal "små-träffar" eller en fullträff krävs för att blottlägga det hål som finns bakom.




Till höger om "L" sitter ingången till spelets enda ramp.
Detta är en rödfärgad ramp som antingen skickar kulan vidare ner till V.flipper eller över spelbordet till H.flipper.
Om "LOCK" är tänt går bollen över spelbordet och ner mot höger flipper där en kicker skjuter upp kulan i ytterligare en ramp för lock.
Bankens huvudingång är ett hål ungefär i mitten av spelplanen.
Om den gula lampan är tänd så startar du spelet i backboxen.
Om den röda lampan är tänd så får du ett "wheel award".
Du kan här även se A, R och M: i A-L-A-R-M.
Den gula "three-droptarget-banken" finns över R och M.
Kulan skjuts ofta upp till bumperområdet förbi denna gula droptargetbank.
Om kulan skjuts upp fullt från plungern hamnar den över bumprarna.
Om den däremot skjuts med halv kraft så hamnar den i den lilla "lane" som syns över flippern...typisk Pat-design!
I bumperområdet finns det en liten utgång till höger som också leder kulan ner i denna lane.
När kulan kommer över flippern kan man antingen skjuta den över spelplanen till motsatta sidan (targets eller disc), eller släppa ner kulan direkt i höger inlane till höger flipper.
Jag släpper oftare kulan förbi flippern än att jag skjuter den över spelplanen.
Mycket taktik och planerande här, vilket är en smart konstruktion av Pat.



Här ser du hela bumperområdet som är en viktig del i spelet, och därmed välbesökt.
Runt bumprarna finns en vit och en röd "three-droptarget-bank´s" som måste ner minst en gång var för att komma vidare in i banken (spelbordet).
Dom fungerar även som "superjet" tändare för respektive bumper.
Tex: ett visst antal röda targets som sänkts, ökar bumperpoängen på röd bumper...osv.
Över bumprarna finns tre lanes indikerade A-B-C och 1-2-3.
Här hamnar du vid fullt laddad plunger, auto-plunger eller från "spinnerdisc-kickern".
Tänder du alla tre lanes så får du 5 min extra tid, om du är i sudden death så får du en extra "donut".
Om "Roof entrance" är tänd så sänds kulan vid en träff i mitten-lane (B eller 2) upp genom railen och ner i förvaring under spelbordet och spelet slocknar för ett spel i backboxen.
Varje tänd lane-lampa kan växlas med flipprarna.
Här över ser du även en spole som håller dom låsta bollarna på plats, tills multiball startar.
Då fälls armen upp och kulan/kulorna faller ner i bumperområdet.

 






Spelets mål är att komma in i bankens valv.
Här ser du ett runt "hjul" av lampor, med fyra ingångar till valvet.
Uppe till höger startar du när du går i hålet över bumprarna.
Nere till höger är källaringången och till vänster huvudingången.
När du hamnar i något av dessa hål på spelplanen, så slocknar det vanliga spelet och endast backboxen lyser.
Ett hjul snurrar i Dot Matrix displayen och med vänster flipperknapp stoppar du hjulet omedelbart.
Höger flipperknapp stoppar hjulet sakta tickandes framåt, typ ett chokladhjul på tivoli.
Du kan få siffran 1 till 5, och flyttas medsols framåt motsvarande steg. Så fort du kommer in i "hjulet" från din start-possition (5 steg), så har du blivit upptäkt av en vakt.
Från och med nu kommer vakten att slå en tärning (1-6) efter varje gång du flyttat frammåt.
Någon eller några av dom fyra ingångarna till valvet är tillgängliga, och detta visas av att endast den (alltid närmsta) vägen du har framför dig är tänd.
Ibland kan vägen bli kort, men ibland får du gå hela hjulet runt.
Varje lampa som du hamnar på har en händelse som startar omedelbart...det kan vara:
Pengar, Hundben (för att tämja en hund som ibland jagar dig), Flygande skor (som kan ge dig oanad fart frammåt), extra steg (framåt eller bakåt), ett Token-mynt, Poliser som du kan muta (med pengar eller insamlade donuts), extra tid...plus massor, massor av olika saker.
Ofta kommer det upp 4 eller 5 "awards" i displayen med en ram runt som hastigt hoppar mellan dom olika sakerna, här kan en skicklig och snabb spelare stoppa i rätt tid för att välja den bästa saken.
Om du lyckas ta dig in i mitten, dvs: VALVET så startar en härlig animering, ett fett ljud och sirenen snurrar...
Nu smäller det till, och ett mynt-TOKEN spottas ut på högkant mellan högtalarna och rullar över glaset ner mot dig...
Man blir lika imponerad och glad varje gång!
GRATTIS!...öhhh "en caab"!
Efter detta startar omedelbart en multiball-runda där det gäller att ta Jackpot i rampen och därefter återtända jackpot genom att träffa spin-discen.
Beroende på hur bra du lyckats i spelet innan så blir det 3 eller 4 bollars multiball.
Det vanligaste är dock att man av någon anledning blir kickad ut från spelplanen av något larm, hund, vakt eller...
När spelet är slut så tänds spelplanen igen och kulan kickas ut från huvudingången till din högra flipper.
Nu startar jakten på nästa antal droptargets för att återigen komma in i banken!



Här syns det antal "minuter" du har kvar.
Det börjar med 55 min (inställbart) och tickar ner till noll, då är du i "sudden death".
Så länge du har tid kvar så skjuts en ny kula upp automatiskt om du förlorar den du spelar på.
Varje 5-min indikering motsvarar ca: 10 sek i verkligheten, men för varje besök in i banken så minskar den "verkliga tiden" till 8 sek...5 sek..per 5-min indikering.
Det finns olika sätt att öka på tiden, men den mest effektiva är att träffa "spinning-disc", men även bumprarna ökar på tiden lite.
Saker som "TNT-multiball" och frenzy-mode har jag inte gått igenom här, men det ökar på tiden avsevärt och kan ge dig så mycket som "full matta" från "sudden death".
I mitten av detta tid-hjul, finns fyra lampor som tänder/indikerar en lampa och snurrar runt med varje träff på "spinning-disc".
Den lampa som lyser är den "award" du får om du går i "mainhålet".
Förrutom dom gula lamporna som lyser över varje öppen ingång till banken, så har du dessa 3 "pengatransport" bussar som visar öppen ingång.
Vid spelets slut så räknas bonusen ner (som vanligt) och du kan öka på den upp till 5 gånger.
Detta indikeras med lamporna strax över flipprarna.
För varje besök in i banken (ej nödvändigtvis in i valvet) så ökar din bonus ett steg.

 

 

 

 

 


Dessutom!
När du har vunnit ett Token-mynt, så kan det fungera både som inlösen/byte mot en fysisk vinst...öl eller liknande.
Dock inget inbyte i Svedala, då vi i detta land inte får vinna och glädjas om inte monopolet tjänar på det hela!
Så nu kan du stoppa in myntet i spelet och få en runda, inte lik dom andra!
En hysterisk multiballomgång med andra regler...KUL!
Pat Lawlor är mannen som hittar på och utvecklar udda ideér!


Detta udda spel har en extremt hög "bara en gång till" känsla!
Att spela mot tiden är ingen hit, men det är utmanande och svårt.