"Defeat the king and all his men to stop the Madness
and restore order to this great land"



Mitt 7:e och mest efterlängtade flipperspel, ingår inte längre i min samling.
25 Januari 2002 - Januari 2004


Äntligen, Finally, slutligen...så fick jag mitt mest efterlängtade spel, dessutom i toppskick.
När jag första gången började söka efter flipperspel på nätet så frågade jag om vilka spel som var populära för hemmabruk.
Jag fick en lista av "Mr Pinball" på ca:10 spel varav Medieval Madness från 1997 låg i topp.
Samtliga flipperfreak som jag frågade på nätet gav samma svar.
Det blev därför det spel som jag först sökte efter, men insåg snabbt att det både var det dyraste och mest eftertraktade spelet av alla.
Jag fick tänka om och börja från en sansad nivå istället.
Ett antal spel har passerat, men tanken på MM har aldrig släppt.
Efter två intensiva år av sökning efter detta spel så dök det äntligen upp.
Det är nu nästan omöjligt att hitta någon som vill sälja, men med lite tur så...
Många anser att det är ett överskattat spel.
Jag kan till viss del hålla med, men det är utan tvekan ett av dom bästa som gjorts.
Att säga att det är världens bästa flipperspel är omöjligt, för det finns ytterligare ett antal spel i samma klass tycker jag.
Tack vare att det är så få tillverkade spel och därav svåråtkomliga, så har det gett spelet något magiskt attraktions-värde världen över.
Det finns dock inget annat spel som innehåller så många och varierande kommentarer.
Hela tiden är det någon som babblar, kommenterar eller säger saker till dig samtidigt som pampig musik pumpar ut.
MM är fyllt av charm i ett medeltidstema där Drakar, Princessor, Riddare, Kungar, Bönder och troll härjar...kan ett tema bli mer rätt än så?
Dessutom så är det ett av dom snyggaste spel som gjorts.



Spelplanen är otroligt snyggt och färggrant målad, fylld med lampor som lyser och blinkar.
En standardbredd på 56 cm och två flipprar med röda gummin (mjukare än svarta).
Över flipprarna så har du "skölden" som visar Kungen ("King of Payne") och hans 5 "tjänare" som står i tur att besegras.
Nästa tjänare/slott i tur blinkar, och besegrade tjänare/slott indikeras med en tänd lampa.
Dom 6 blå lamporna som slingrar sig upp mot slottet indikerar dom "uppdrag" du slutfört.
Att besegra alla slott tänder en blå lampa.
Till vänster över "slingshot" finns en katapult som du når med en träff genom grinden framför.
En vänster och höger "standard-loop" (joust) finns placerad runt slottet och spelplanens bakvägg.
Vänster-rampen (peasants) symboliserar böndernas uppror.
Höger om rampen så finns en lucka in till slottet för "LOCK".
Rakt upp längst bak sitter slottet placerat, med en upplyst vallgrav framför och två gula "troll standups" vaktar.
Till höger om slottet så finns ett hål för "Merlins magic".
En BRANT Höger-ramp (damsel) symboliserar prinsessan i tornet som vaktas av en drake, coolt!
Under rampen så finns det 3 bumpers och över dom två "lanes".
Till höger över "slingshot" sitter tre "standups" som tänder "Merlins magic".
In och outlane tänder F-I-R-E och kan alterneras med flipprarna (som vanligt).
Samla "FIRE" för bla video-mode.



Bilderna nedan visas medurs, med start från vänster slingshot.



Längst till vänster finns en bred men svårträffad grind in till "katapulten".
Skjut in här och kulan slungas snabbt upp genom "railen" runt slottet och ner över rälsen till vänster flipper.
Kulan hamnar ofta här genom tur från en slingshot-retur, men går även att träffa med högerflippern.
Träffar du "klockrent" från flippern, så åker kulan in genom grinden och upp på en target som ger dig en extra bonusträff.
Vid tre träffar så har du nått "Catapult Slam" och får genom DOT Matrix displayen, skjuta saker mot slottet.
I dot-Matrixen så blädrar 5 symboler i snabb följd:
Bowlingklot, ko, anka, katt eller en döskalle.
Med dubbeltryck på flipperknapparna stannar du den symbol du vill skjuta iväg.
Samla alla för en "Barnyard multiball" eller andra galenskaper.
Vänster loop går runt hela spelplanens bakre vägg och kommer ner genom den högra loopen, till höger flipper.
Vid superjet´s så stannar kulan högst upp för att rulla förbi två lanes ner i bumperområdet.
Träffa 3 loopar(vänster eller höger) för "Joust Victory"
Den vänstra "farmer-rampen" är en lång svepande, härlig ramp som går runt slottet och levererar kulan till vänster flipper.
Bönderna hyllar dig vid varje träff och vid 4 träffar har du hjälpt dom till "Revolting Peasants".
"They took our children", "they took our whifes" "they took our pinballmachines" och slutligen så ser man i Matrixen att bönderna skålar och skriker: "yeahh..The castle burns"!
Kommentarerna ovan varierar hela tiden och är bara ett smakprov på dom alla.





Till höger om den vänstra rampen så finns en kort lane till lockhålet.
3 traditionellt gröna lampor indikerar "lock-status", och 3 träffar krävs för att starta "Castle Multiball".
Om kulan inte har tillräcklig fart så hamnar den i "vallgraven" framför luckan, och kickas ut i vänster loop.
Vid "Castle Multiball" gäller det att få 5 rampträffar för att tända skattkammaren i lockhålet.
Därefter så får du stora poäng vid varje ramp, loop, katapult eller lock-träff. Dessutom så tänder du extrabollen.
Två gula "standups" på var sida om den stora ingången till slottet, som vid ett visst antal träffar startar "Trolls".
Har du redan tänt "trolls" så samlar du träffar för att få "trollbomber".
Till höger om den högra gula "standupen" så finns "Merlins Magic".
Detta hål kan vara tänt för att starta multiball, extraball, trolls eller Merlins Magic.
Merlins magic är en slumpmässig "award" som kan ge bla: "destroy castle gate", "light lock" "light extraball", "video-mode", "trolls"...





Denna "drakramp" måste vara den brantaste av alla ramper som finns?...(efter Pinball Magic´s ramp har jag nu fått erfara).
Förrutom att jag älskar flipperspel så är jag även samlare av drakar, och denna färg-glada drake förtjänar att sitta på just denna svåra ramp.
Draken vaktar en prinsessa som sitter i ett torn längst bak i den högra delen av spelet.
För att kunna rädda henne, måste du klara rampen 4 gånger innan du har klarat: "Save the Damsel".
Dom första 3 gångerna går kulan runt och ner till den högra flippern.
Den 3:e fullträffen visar en riddare som kapar huvudet av besten och en "vägväljare" i rampen sänks ner.
Vid den 4:e träffen så går kulan rakt upp i ett torn där prinsessan sitter och väntar på sin hjälte!
Ofta kommenterar hon dig på ett "bitch´igt" välkomnande och härlig sätt!
Under denna ramp sitter 3 bumprar väl dolt, och över bumperområdet finns två "roll-over lanes".
Vid ett visst antal bumperträffar startar "superjet´s" som ger extra bumperpoäng.
Efter bumperområdet kan kulan antingen hamna i höger loop eller i "Merlins Magic".
"Merlins Magic" känner av om kulan kommer ifrån bumperområdet, och startar då inget extra förrutom extrabollen om den är tänd.
2 tända Lanes adderar *bonus och tänd "lane" växlar med flipper-knapparna.
Höger loop ökar Joust och går runt spelets bakvägg och slutar i vänster loop ner till vänster flipper.
På bilden kan du se två av dom tre röda "standups" som tänder "Merlins Magic".


The Castle


Spelets stora "toy" är slottet, som är placerat i centrum.
Under spelets gång så besitter Kungen och 5 av hans tjänare var sitt slott, och det gäller att besegra dom alla innan du kan bli kung, och kan ge folket i riket fred..
För att besegra det första slottet måste du först skjuta över vallgraven och träffa porten med ett skott.
Därefter faller vindbryggan ner, och du måste nu träffa grinden bakom 2 gånger innan den åker upp.
Nu är slottet öppet och allt som behövs är ett välriktat skott in i slottet.
Spelet slocknar och den besegrade tjänaren skriker ut sitt missnöje över att du besegrat honom.
Hela slottet skakar...torn och allt skakar fram och tillbaka medans effektfulla ljuseffekter lyser upp hela spelet.
Kulan kommer därefter ut i den vänstra loopen, vindbryggan åker upp och nästa slott står på tur.
Nu krävs det ytterligare en extra träff på porten och grinden innan slottet öppnas.
Varje tjänare har sin personliga "charm" och dialekt, samt kommenterar dina träffar på ett variationsrikt sätt.
Besegra alla tjänare/slott för att slutligen besegra kungen.
Varje nytt slott i ordningen kräver en extra träff, och innan du kan besegra "King of Payne" så måste du träffa porten 6 gånger och grinden 7 gånger!
Efter det att kungen besegrats får du en kommentar där han skriker " oh oh, I´m off the throne, you have destroyed my castles, but you will never destroy me".
Så länge bron är uppe så är det ett säkert skott, men när den är nere så kan den orsak "SDTM".
Jag brukar bara skjuta på grinden med vänster flipper, för den vinkeln ger en mycket mer förlåtande retur än skott från den högra flippern.


Trolls!

Haa! troll´s! "Humans ugly...trolls beautifull!"
"Get him..yea right..!"
"hey!..your shoes are untight!"....
Kommentarerna haglar när dessa små feta gröna troll poppar upp från spelplanen.
Blir man lycklig eller vad?
"human-burgers"
Skjut på dom! "ouch.. what have I ever done to you?"
3 träffar var brukar räcka för att dom ska försvinna ner under spelbordet igen (justerbart).
Trollen startar vid tillräckligt många träffar på dom två gula tavlorna vid slottets entré.
Du kan under spelets gång samla på dig "trollbomber" vid tillräckligt många träffar på dom gula "troll-standup" tavlorna eller vid "Merlins Magic"
Dessa "trollbomber" aktiveras med ett tryck på "plungerknappen" och räknas som en troll-träff.
Denna underbara "pryl" med upphoppande figurer var från början designat för Brian Eddy´s tidigare spel "The Shadow", men utvecklades inte i tid.
Trollen i MM fick alltså premiär, och tekniken har därefter använts i ett antal efterkommande spel.



Multiball Madness!

Multiball Madness är inte helt lätt att förklara, men jag ska försöka.
Vid spelets start så är alla dessa lampor släckta.
Så fort du når Joust-champion, Catapult-ace, Revolting-Peasants, Save the Damsel eller sänker dom två trollen så tänds respektive lampa för "Multiball Madness".
Antalet kulor som du får vid Multiball Madness avgörs av hur många "Madnessar" du har tänt.
en Madness ger två kulor, två -fyra ger tre kulor och full "matta" ger 4 kulor.
Multiball Madness startar när minst en lampa är tänd och att du träffar "Merlins Magic" framifrån, för spelet känner av om du faller ner i hålet via bumperområdet.
Loppar, ramper och catapulten ger jackpot, och alla dom "Madnessar" som var tända ger dubbel jackpot.
Lock ger "double super jackpot"
När Multiball-omgången är över så lyser dom tidigare lamporna, och du ska nu försöka tända dom resterande för "Royal Madness".
Så fort alla lampor är tända och du hamnar i "Merlins Magic" så startar Royal Madness.
Denna runda är baserad på en kula, och en timertid på 20 sek som startar om vid varje träff.
Två träffar i varje ramp, loop och catapult krävs, samt att trollen hoppar upp och kräver en träff var.
Lockhålet är tänt, och en träff där ger dig "nästa" träff.
Alla träffar återställer timer´n till 20 sek.
Förutom poäng, så ger en komplett Royal Madness en extraboll.

Efter Royal Madness så släcks alla lampor och du kan börja om med ytterligare en "Multiball Madness".
(Jag har NOS dekaler till trollen, men jag vill inte använda dom ännu...!)

 





Finalen!

För att nå till "Battle For The Kingdom" och möjlighet att besegra kungen så måste du ha tänt dessa blå lampor.
  • Master of Trolls: Du ska ha träffat 17 trolls.
  • Defender of Damsels: 3 st "Save the Damsel".
  • Patron of the Peasants: 3 st "Revolting Peasants".
  • Catapult Ace: 3 st "Catapult Slam".
  • Joust Champion: 3 st "Joust Victory".
  • Castle Crusher: 6 förstörda slott.
    Så fort den sista blå lampan tänds, så öppnas porten till slottet.
    Skjut in kulan i slottet och "Wizard-mode" startar.
    Alla fyra kulor laddas i spel, och du har 30 sekunders "autosave" på dig att träffa varje loop, ramp, catapult och lockhålet.
    När du väl kommit hit så kan jag lova att pulsen ökat betydligt, för du har förmodligen spelat över en halvtimme nu!
    Grinden öppnas och trollen hoppar upp för att vakta ingången, har du några "trollbomber" så använd dom nu, för att bli kvitt dom små gröna.
    Dom blå lamporna blinkar och för varje träff på slottets port tänder du nästa blå lampa (likt stiff-o-meter på SS).
    När alla lampor inklusive "Battle for the Kingdom" är tända åker porten upp och du har bara till att sätta kulan in i slottet för att besegra kungen.

    Hela spelet slocknar och kungen är besegrad, vilket tydligt hörs och samtidigt visas i Dot Matrixen.
    Folket dansar i matrixen och hyllar dig som deras nya kung.
    Detta känns bra, det kan jag lova!
    Nu startar nästa kula med ett "victory lap" där du kan få poäng likt jackpot.


    Anledningen till att jag sålde spelet var faktiskt för att jag tröttnade!
    ...och att spelet vid det aktuella tillfället kändes som en dyr och outnyttjad investering.
    Massor av olika saker att göra, men ändå för mycket upprepningar på något konstigt sätt...?
    Kom jag inte "hela vägen" kändes det som en besvikelse, och ändå kanske jag då spelat 25 minuter.
    Vem orkar då starta en ny omgång?...om det inte är i nyhetens hetta.
    Trots det så är spelet fyllt med charm och ett underbart grafiskt jobb av J.Youssi och G.Freres.
    En klar favorit om man bara vill ha ett spel och en snygg möbel i vardagsrummet, som dom flesta charmas av...