"It´s a Moving Experience!"


Mitt första flipperspel, ingår inte längre i min samling.
September 1998 - Februari 2000

Ett flipperspel som säger "bitchin"?..ere sant? det kan det inte vara? Det kan det visst! och även om det verkar tamt idag, så var det en stor händelse när spelet kom 1989. Men det är långt ifrån allt som detta spel gör.
Earthshaker var ett genombrott när det kom. Det var det första flipperspelet med en inbyggd "skakmotor", som fick spelet att vibrera och skaka som en effekt. Dom första 200 spelen hade dessutom en motor som sänkte "byggnaden" ner under spelfältet vid en jordbävning. Detta togs bort pga kostnaden.
Dessa spel är i dag svåra att hitta, eftersom samlare lagt vantarna på dom..
Spelets ide är att man träffar ett visst antal nummer som finns utspridda på spelplanen.
Dessa nummer väljs av "The earthquake institute".
När man träffat alla nummer så ska man låsa den första bollen genom en träff med den övre vänstra flippern upp i den högra rampen.
Nu kommer bollen upp på ett spelbord som föreställer delstaterna Nevada och Californinen.
En spricka mellan staterna bildas som bollen rullar igenom för att slutligen låsas fast i väntan på en jordbävning.
Man får en ny kula och nya nummer tänds.
När man sen träffat alla nya nummer och laddat upp kulan i den högra rampen så är det dags att sätta igång en jordbävning.
3:e kulan startar multiball, och hela spelet skakar.... Nu ska man sikta på mittenrampen för att tända JACKPOTEN i den högra rampen.
Om du missar detta men ändå har en kula kvar så kan du få en extra chans genom att träffa "the shelter"-hålet, men denna gång har du bara två bollar.

 


På denna bild kan du se ingången till mittenrampen.
Varje gång som du går runt i denna ramp, så samlar du även ett eller två "miles".
Antal miles ger poäng efter varje kula, och dom tänder vid ett visst antal extra-bollen.
Får du över 99 miles så har du stora poäng att hämta vid varje ny träff.
Till höger har du "The fault"-rampen, där du låser bollarna för 3-bollars multiball och Jackpotten.
Längst nere till höger ser du en "captive ball". Det är nummer 9, och den kan även tända en 2-bollars multiball.
Detta skott är Ok från högerflippern, men från vänsterflippern så kan den returneras i hög fart rakt ner mellan flipprarna.
Här kan man få klockrena träffar så att det "sjunger" i hela spelet!

 


Här ser du "The Earthquake institute" som indikerar dom siffror du ska träffa och vilka du har träffat.
Dom 3 "droptargets" som du ser under institutet, ökar på Jackpotvärdet för varje sänkning.
Är man en skicklig spelare, så kan man styra det så att man antingen får en hög poäng eller en extraboll. Som du kan ana på den översta bildens "backbox" så börjar värdet på 500.000 och ökar till 2.5 millioner, för att sedan börja om.
Här kan du även se den klassiska 3-bumper placeringen. Nedanför den gula bumpern så finns nummer 5, ett "eject"-hål som när den är tänd startar 2-bollars multiball.

 

 

 


 

Ett kul spel som håller än idag.
Spelreglerna är knappast djupa eller invecklade...bara att spela och gå på det som lyser.
Mycket charm och humor utlåvas.
Designat av Pat Lawlor, designer av bla:...The Addams Family, Funhouse, RoadShow och megaklassikern Twilight Zone.