"Diner"
"This Games Really Cookin!"


Mitt 14:e flipperspel.
November 2007

Ett riktigt roligt spel från 1990. Jag har haft några spel från denna tid, och tycker att detta skiljer sig markant från andra. Främst för att det för sin tid har ett ganska avancerat regelsystem, med inte bara ett mål. Här kan man planera för att göra olika delmoment i rätt ordning.
Ett spel som verkligen växer i takt med att man spelar det ganska mycket.
Spelet är designad av Mark Ritchie, som bla är känd för att ha designat spel som: Indiana Jones och Fishtales.
Temat denna gången är mat och att servera kunder på en restaurang.
Otroligt färglatt och snyggt spel som andas 50/60-tal, med snabbmat, shakes, neon och annat som hör den tiden till.
Det man först slås av när man ser spelet är nog bakglaset som har flera rörliga detaljer.
6 st figurer sitter innanför var sitt fönster i restaurangen, och dessa figurer är monterade på en fjäder som får dom att hela tiden gunga och röra på sig.
Det sitter även en "klocka" som tickar fram allt eftersom du med ditt spelande samlar in "Advance dinetime". Det är den siffra klockan visar som du får i millioner vid en avklarad "dinetime" vilket kan ses som en motsvarande jackpot. Denna dinetime är från start 1, men kan avanceras upp till 12.

 

 

 

 

 

 

 

 


Spelets färg går i rött, och är väldigt snyggt och detaljerat målat.
Spelplanen är ganska öppen, och dom två bankerna med droptargets sitter mycket bra placerade. Först när jag såg spelet så tänkte jag att dom skulle vara livsfarliga att skjuta på...dvs att kulan skulle draine direkt eller ge farliga returer. Visst kan det gå snabbt ibland, men vinkeln på droptargets gör att kulan oftast studsar från bank 1 till bank 2 oavsett vilken du träffar först och därefter kommer kulan oftast ner mot endera flipper.
Ramperna är ganska vida och härligt långa med retur till samma flipper (om du inte backar upp kulan förståss).
Från bumbrarna kommer kulan ibland lite farligt, men när du lärt dig detta så är en "nudge" i rätt ögonblick räddningen.
Kulan skjuts upp med en klassisk plunger och hamnar i ett hål ovanför bumperområdet. Enda vägen därifrån är genom E-A-T lanes, för att sen hamna i bumprarna.
Returer från ramperna är helt ofarliga, och kulan hamnar ofta snällt tillbaks till flipprarna.
Ljudet är mycket bra för att vara ett spel från denna tid, utan den modernare DCS-tekniken.
Uppe till höger sitter en jukebox. 5 lampor symboliserar olika poäng, och tänd lampa växlar ganska snabbt vid uppskjut. Detta är en skillshot där värdet stannar så fort kulan hamnat i hålet efter uppskjut. Kul ide´, men löjligt enkelt att lära sig att alltid ta full pott.

 

 

 

 

 


Här ser du tydligt 3 röda tavlor och 3 gula. Man kan säga att det är dessa tavlor är spelets huvudmål. Genom att skjuta ner samtliga 6, så serverar du en gäst. När spelets 5 gäster är serverade så startar "dinetime". Dinetime kan ge dig upp till 12 Millioner, och det är ditt bästa sätt att samla ihop poäng. Men se till så att du har fått klockan att ticka fram innan du "serverar" den sista gästen för det är inget kul att ha jobbat sig fram till dinetime och bara få 1 mille!
Genom att skjuta upp i den vänstra rampen så får du ökande poäng, och efter den 5:e träffen i rad så tänds extrabollen. Alla skott upp i rampen därefter avancerar klockan, och du har ca 10 sek på dig, för sen går tiden ut, och du får starta om men att mata rampen ytterligare 5 ggr innan klockan rör sig igen. 10 sek låter inte så mycket, men man hinner missa både en o två ggr och ändå ta den på 3:e försöket...snopet annars! Skön ramp med snabb retur.
Ingången till denna ramp är även lock för multiball. Rampen lyfts när lock är tänt, och sänks först när du lockat en kula.



Ett virrvarr av ramper och annat.
Tack o lov så sitter det över bumperområdet, vilket inte gör att det döljer något viktigt. Jo...det döljer E-A-T lanes vilket är störigt, men å andra sidan så har designern tänkt på det och förtydligar tänd resp släckt lane med EAT i bakgrunden ovanför kaffekoppen. När du tagit E-A-T så tänds "food" i en ramp, och spelet håller reda på om du tänt E-A-T två ggr, och du kan därför "stacka" upp och få båda tända. När du sen skjuter upp i en ramp med "food" tänt så får du motsvarande en 3-rad standups. Så tänder du E-A-T 2 ggr och skjuter en kula upp i vardera ramp, så får du en kund rakt av. Kulan hamnar ganska ofta här upp, både vid uppskjut, multiballrelease, spinnerlane och efter att kulan skjutits ner i sinkhålet (läs längre ner). Dessutom så studsar den ofta upp efter någon bumperträff. Tänd/släckt E-A-T kan givetvis växlas med flipperknapparna. Till vänster om bumprarna sitter en tavla som vid vissa lägen ger poäng, men främst är det här som du tar extrabollen.


Högerrampen som jag faktiskt inte skjuter så mycket på. Den tänder vid första träffen "lock" under v-ramp och det är ett givetvis och bra skott att gå på. När man sen spelat första rundan multiball, så krävs det fem träffar upp i rampen för att lock ska tändas...fast det klart, när man väl får in flytet så går det ju på några sek att träffa 5 i rad. Till höger om rampen så finns det ett "sinkhole" som ofta är tänt (kan göras på olika sätt) och ger en "random award" i form av ex: extraboll, olika poäng, ger en kund, start av multiball eller något annat. Till vänster om rampen kan du skjuta kulan för att träffa en spinner och gå hela vägen runt upp över E-A-T, detta är det skott du måste sätta föra att samla in "dinetime" när den väl startat. Här har du även "Rush-1" vilken du ska ta under multiball, för att tända "Rush-2" i sinkhålet. Träffar du först rush-1 och sen inom en viss bestämd tid rush-2 så får du en skön quote "bababababy" och båda ramperna tänds för 500.000 vardera. Detta pågår så länge som multiballrundan är igång, och försvinner direkt när en eller båda kulorna faller ner.
Rampen leder även kulan upp till en kaffekopp.


Vid första träffen upp i högerrampen så tänds lock, men även en vägväljare i rampen fälls åt sidan så att du kan skjuta upp kulan i denna "kaffe-kopp". Detta upprepas sen vid var 5:e träff upp i högerrampen. Efter att väljaren åkt åt sidan så har du några sekunder på dig att skjuta upp i rampen igen. Kulan kommer ju snällt ner till v-flipper, så det ska vara lugnt. Ett skott upp i koppen gör att kulan snurrar runt och över en liten brytare. Ju hårdare och renare träff desto fler varv och följdaktligen fler poäng...du kan hämta ut max 2.5 Mille här. Helt underbar pryl, men man får allt för sällan den träff som krävs för att kulan ska snurra runt riktigt ordentligt, men när man väl får det så känns det gött och poängen rasslar på med ett skönt ljud. Denna toy påminner mycket om CreatureFTBL´s virvel.



Normalstora flipprar, och givetvis rött gummi :-) för maximal känsla, men främst för att det passar in så snyggt.
Spelet har ingen ballsave tyvärr, men ibland (vet ännu ej när) så lyser outlanes ett kort ögonblick för extraboll, och då fungerar det som ballsave.
Dom 5 kunderna på rad ovan flipprarna blinkar en i taget för att visa vem som ska serveras härnäst. Var och en har sin egena röst och pratar och babblar om att dom vill ha "french fries, root beer, hot chilli eller nåt annat.... Om du inte lyckas servera dom tillräckligt snabbt så kommer en mer irriterad ton fram. Varje droptarget-bank symboliserar antingen mat eller dryck, därför måste du få ner samtliga för att kunden ska bli nöjd. När detta är gjort så hör du rösten "order up" och den kunden tänds med ett fast sken och nästa kund blinkar. När samtliga har tänds så startar "Dine Time". Nu gäller det att snabbt skjuta upp i genom spinnern och att kulan förhoppningsvis går hela vägen upp i hålet. För varje timme som du har avancerat "dinetime" i bakglaset så tickar klockan baklänges med ett ljud och en ljuseffekt. Riktigt maffigt att samla in 12 mille när spelets ljus dämpas ner och millarna räknas upp...coolt!
Jag brukar försöka starta en multiball i samband med att man ska servera den sista gästen, för att maximera min chans att ta dinetime. Dinetime är tidsstyrt, så du måste klara det innan ca 15 sek. Om dinetime slutar innan du tagit den så kan du starta den igen genom att ta endast en omgång med droptargets. Efter en insamlad dinetime så återställs klockan till 1.
Som du förstår så har inte detta spel någon vanlig jackpot, utan det är dinetime som är det stora målet. Multiball används till annat...med fördel att ha focus på att mata droptargets, och givetvis rush1 och 2.


Detta är en riktig klassiker, som än idag ses av många som det bästa tidiga 90-tals spelet.