Mayhem, Madness and Destruction
Were Never so Much Fun!

Mitt 13:e flipperspel.
22 December 2006

Attack From Mars No:3 som jag satt klorna i!
2 tidigare exemplar har passerat mina händer då jag aggerade mellanhand för 2 flipperälskande SFS-medlemmar.
Detta ex är dock köpt till mig och det ska jag behålla...visserligen har jag både sagt och tänkt så om dom flesta spel jag köpt, men just detta spel har jag alltid känt mycket för:
Det är kanske ett av dom vanligaste spelen att stöta på ute, eftersom detta spel likt Medieval Madness och några andra fortfarande är "mjölkkossor" för operatörerna.
Överallt har jag matat pengar i detta spel, och även spelat oändligt mycket på hemma hos brorsan...trots det så har jag aldrig tröttnat utan alltid velat ha ett eget.
Spelet har vissa likheter med Medieval Madness upplägg och design, men är trots det ett helt annat spel!
Spelet har ett ruskigt bra flyt (det bästa vid sidan om TS) och hela tiden händer det något "nytt" under resans gång.
Inga långa väntetider, utan kulan är mestadels i full fart.
Det är även ett bra "egospel" då man kan spela lååånga omgångar, vilket gör det till ett bra hemmaspel.
Nackdelen med "egospel" är ju den lååånga väntetid som kan bli om man spelar flera spelare samtidigt...då är det bra att ha ett annat spel vid sidan om.

Kommentarerna är rappa och varierande, animeringarna är i världsklass!...och extrabollsanimeringen är den skönaste av dom alla (se videosnutt nedan).
Humorn är helt rätt... rolig och lagom rå ...detta är ett coolt spel!
Tänk om Brian Eddy (Medieval Madness, The Shadow) kunde göra fler spel.

 

 


Attack From Mars har det mest öppna spelfältet av alla spel jag sett.
Vid en första blick så ser det nästan tråkigt tomt ut.
Överraskningen blir därför total när man väl börjar spela och upptäcker hur mycket som rymms i spelet.
Här finns:
2 ramper som snabbt skickar kulan tillbaks till motstående flipper.
2 ytter-loopar som antingen dumpar kulan till bumprarna, eller loopar kulan hela vägen runt i en skönt hög hastighet.
1 "lockramp" som blixtsnabbt skckar kulan till höger flipper, varefter lock tänds i samma rampingång.
4 skakande/hoppande Marsianer som man kan skjuta på genom att träffa targets under.
Det sitter även ett knippe skepp/ufo´s, som individuellt flashar till vid olika tillfällen och träffar under spelets gång.
I mitten sitter moderskeppet som symboliserar attacker på olika länder, och det både lyser och blinkar när du skjuter på det.
Mest imponerande är den stora variationen av spelregler!
Spelreglerna är inte så komplexa, utan mer "rätt fram" och enkla att förstå och sätta sig in i, däremot är det massor med regler och nya saker att göra...helt i den ordning som passar dig bäst.
Massor med taktik och kombinationsplanering när man väl lärt sig att se helheten i spelet, för att starta rätt sak i rätt tid...ofta/alltid planerar man in start av en multiballrunda först när skölden är nere.

Målet med spelet är att tända "Rule The Universe" för att starta wizardmode.
Vägen dit är lång och du kommer troligen att få spela både videomode och köra en omgång "strobe multiball".
När "strobe multiball" startar så släcks spelets alla lampor förutom dom 3 röda lamporna framför moderskeppet´s sköld...Nu tänds även en stroboscoplampa under moderskeppet, och med den mörka spelplanen så får man känslan av att alla kulor rullar i slowmotion, du vet...likt när man är på disco och tror man dansar som en kung eller någon annan tillställning där alla rörelser känns som slowmotion.
Denna lampa flashar oerhört intensivt och lurar dig till att tro att dom blänkande stålkulorna bara rör sig med halva hastigheten...otroligt häftigt om det är riktigt mörkt i rummet.
En liten varningsdekal vid uppskjutarplungern informerar om denna effekt och främst för dom som har anlag för epileptisk känning!
Detta är en 3-bollars multiballrunda där det gäller att träffa x antal träffar på just skölden framör skeppet, och om du lyckas så tänds Extraball.


Till vänster på det öppna spelfältet så finns 3 gröna standups, som vardera tänder bokstäverna M-A-R i ordet martian. När samtliga M-A-R-T-I-A-N är tända så tänds "martian attack" i SOL-hålet.
Dessa targets symboliserar även en träff på martianen ovan, vilken target man träffar spelar således ingen roll.
Martianerna sitter på en metallpinne som i sin tur är kopplade till en spole, vilken aktiveras vid vissa "modes" eller multiballrundor...då hoppar martianen upp och ner som en vilde, och det är ingen tvekan om vad man ska skjuta på, eller vad grannarna funderar över just då...

Över martianen så finns en loop (Capture) som vanligen sänker kulan ner till bumperområdet högst upp.
Varje träff upp här tänder nästa lampa i raden av 3 st.
När samtliga capture 1, 2 och 3 är tända så går kulan runt i hela loopen och hamnar på den högra flippern.
Till höger om loopen har du vänster ramp (Big-o-Beam).
Denna ramp returnerar snabbt kulan ner till vänster flipper, även denna har 3 lampor som man ska tända med 3 träffar.
Till höger om rampen finns "lock", där du startar spelets "standardmultiball" vid tre lockade kulor...

 


...här har vi lock igen
Första kulan går snabbt runt i en ramp/rail ner till höger flipper, därefter kan du låsa tre kulor utan att behöva tända den igen.
3:e lockade kulan startar omdelbart 3 bollars multiball, och nu gäller det att sätta ett skott (Jackpot) i vardera loop, V + H ramp samt lockrampen. Därefter tänds superjackpot i vänster loop. Denna superjackpot vandrar sen med ca 5 sek mellanrum från vänster till höger, så det gäller att träffa rätt loop eller ramp i rätt ögonblick. Skulle du sumpa 2 kulor så fortsätter superjackpot-omgången en bra stund med din enda kula kvar i spel.

1 Martian sitter på vardera sidan om moderskeppets sköld och symboliserar bokstäverna T och I.

Över flipprarna sitter 6 stora inserts/lampor varav 5 anger olika länder som anfalls av martianernas skepp.
I vilken ordning länderna anfalls, är slumpmässigt vald vid uppstart och därefter växlar det med slingshot´s.
För att starta en attack "attack wave" och besegra martianerna, så måste du först sänka skölden framför.
Denna sköld har tre targets och kräver träff på alla, varefter den sjunker ner i spelbordet och blottar moderskeppets svaga sida...dvs tre targets varav en är en droptarget.
När du träffat dessa targets med ett visst antal träffar så stannar droptargeten nere. Nu kan du förstöra skeppet och rädda landet med en träff ner i hålet under moderkeppet.
Skölden går därefter upp igen och har du multiball i spel så är tavlan inaktiverad, alltså skölden kan bara sänkas under spel med en kula.
Antal träffar som krävs för att kunna sänka moderkeppet ökar med +1 för varje land.
När alla länder är räddade så är det din tur att besegra MARS, genom att skjuta 10 skott ner under moderskeppet. Nu är tavlan nere hela tiden så det är ganska enkelt, då kulan alltid kommer i retur ner till vänster flipper efter varje skott ner i hålet.

Hålet till höger om I-target kallas "Stroke Of Luck" (SOL), och här kan du ta:

# "Extraball" Vilka är generöst utdelade på detta spel, vilket jag har ändrat så att man inte får dom lika ofta.
# "Stroke of luck" Som ger dig en slumpmässig "award" i form av ex videomode, strobe multiball, eb, bonus, sneak attack, start attack wave...denna lampa tänds genom att tända samtliga 4 lampor vid in/out lanes, vilka givetvis kan växlas med flipperknapparnas hjälp.
# "Martian attack" tänds när du träffat samtliga bokstäver i M-A-R-T-I-A-N. Samtliga 4 martianer börjar hoppa och skrika, och nu gäller det att träffa någon av tavlorna under för att få tyst på dom. Lyckas du innan tiden går ut så startar "martian attack multiball"...en runda på 2 kulor där varje träff på en martian ger extra poäng.

# "Rule The Universe" Har du tagit dig hela vägen fram hit, så har du spelat en bra stund och detta är spelets Wizardmode.
En 4-bollars multiballrunda startar och kan ge dig massor av poäng ...om du spelar bra vill säga.
En kula som hamnar i "SOL" kastas alltid ut rakt över spelbordet till vänster flipper för antingen en dämpning eller passiv "bounce-over" till höger flipper.
Detta utkast orsakar ofta stora skador på spelet, då slitna, ojämna eller t.o.m rostiga kulor slår i samma område gång på gång.
Mer om hur du tänder "Rule The Universe" följer längre ner på sidan.


Till höger om "SOL" sitter den korta och branta högerrampen (Tractor Beam).
Denna ramp är ganska svårträffad tycker jag, men kräver inte mycket kraft för att fullföljas...kulan hamnar sen via en rail snällt ner till höger flipper.
3 skott upp i denna ramp krävs för att tända hela raddan med lampor.

Höger loop (Atomic Blaster) har samma funktion som den vänstra, dvs: full matta krävs för att kulan ska loopa hela vägen igenom, annars stannar kulan i bumperområdet som ligger rakt upp bakom höger ramp.
Ingången till bumperområdet sker via två lanes uppe till höger och vars lampor man kan alternera med flipprarna, här plussar du på x-bonus.
Kulan kommer ur bumperområdet antingen via en liten utgång i höger loop, eller (oftast) via utkast från "SOL" eftersom det hålet har en stor öppning upp mot bumprarna.

Den sista martianen i denna snabba översikt har bokstäverna A-N.
"He´s a mean motherfu*ker"!



Slutligen har vi då kommit till själva uppdragen!
Den stora ovala röda insert heter "Return to battle" och lyser så länge ballsave är aktiverad.
Dom 6 gröna cirklarna tänds varefter du klarar olika delmoment och är från vänster:

#1 "Super Jackpot"...vilket jag tidigare beskrivit.
#2 "Super Jets"...factoryinställningen är att nå 100 bumperträffar för att tända denna.
#3 "Martian Attack Multiball"...vilket jag tidigare beskrivit.
#4 "Total Annihilation"...När du tänt alla 3 lampor i vardera loop o ramp.
Detta är en 4-bollars multiballrunda där du får poäng i varje ramp och loop...dessutom bygger du upp en stor "Annihilation-jackpot" som du tar hem via en träff upp i lockrampen. Här kan du samla mycket poäng!
#5 "Conquer Mars"...när alla städer är räddade och du träffat/förstört MARS med 10 träffar.
#6 "5-Way Combo"...denna tänds när du lyckats att träffa 5 loopar eller ramper i rad...vilka spelar ingen roll, ej heller ordningen...bara dom är i rad och du har ca 5 sek på dig att träffa nästa. Den tid du har kvar visas genom att dom stora röda pilarna vid varje loop/ramp lyser eller blinkar.
Skulle du ha ex 3 i rad och sätter en loop så stannar kulan i bumperområdet...såvida inte hela mattan av lampor är tänd i just den loopen. Själv går jag oftast på den vänstra rampen, och låter kulan rulla över v flipper för ett nytt skott upp i vänsterrampen.
Svårighetsgraden anser jag vara:
#1: "Conquer Mars"...tar tid och skölden är lite farlig för drains...planerar alltid start av multiball efter att skölden sänkts.
#2: "5-Way Combo"...En elaking som ofta är kvar till slutet, går dock att fullfölja under "Martian Attack Multiball".
#3: "Super Jackpot"...Ganska enkel, men inte självklar...missar du så får du vackert starta om med att locka kulor för en ny multiballrunda, och andra gången du ska locka kulor så måste du först tända lock med en fullföljd lockrampträff för varje lock.
#4: "Martian Attack Multiball"...Tänds så ofta under en runda att du inte borde missa...Start av denna runda ges ibland ut på slump i "SOL".
#5: "Total Annihilation"...Har du en bra runda kommer du hit utan att planera allt för mycket.
#6: "Super Jets"...Denna får du "gratis" då du har spelat en stund med alla multiballrundor, så det är inget man siktar på.


Summeringen är att detta är ett riktigt, riktigt, riktigt bra spel, med bra ljud, roliga kommentarer och ett rasande tempo
...dessutom ruskigt snyggt!

 

En liten videosnutt kommer snart att vara klickbar här!